Catalogue

La pantomime, théâtre en mineur (1880-1945)

Ariane MARTINEZ
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16x24
322 pages
Parution 2008
Ouvrage Papier
Prix : 28.40 € 29.90 € économisez 1.50€ (5%)
  • Description
  • Sommaire
  • Fiche technique
  • Auteurs
Fondé sur une approche historique et esthétique, cet ouvrage s'attache à montrer comment la pantomime a représenté, entre 1880 et 1945, un « théâtre en mineur », susceptible de réfléchir et de repenser les enjeux de la scène, pour bon nombre d¹auteurs (Huysmans et Hennique, Claudel, Cocteau), d'interprètes (Wague, Colette, Barrault), et de metteurs en scène (Lugné-Poe, Copeau, Artaud). En inoculant, au coeur du théâtre, des procédés venus d'autres disciplines artistiques (dessin, photographie, cinéma, danse, cirque), elle a transformé l'écriture dramatique, le jeu d'acteur et la conception du spectacle.
Based on a historical and aesthetic approach, this volume aims to show how pantomime came to represent, between 1880 and 1945, a « minor theatre ». For many authors (Huysmans and Hennique, Claudel, Cocteau), interpreters (Wague, Colette, Barrault) and directors (Lugnépau, Copeau, Artaud), it was able to reflect on and rethink the stage’s issues. Inoculating at the heart of theatre processes from other artistic fields (drawing, photography, cinema, dance, circus), it transformed playwriting, acting and the show’s conception. Silent plays multiply at the end of the 19th century, generating a subjective dramaturgy of stage directions, inspired from novels and poems in prose. Symptomatic of a «crisis of drama» (Szondi) and of a «crisis of gesture» (Agamben), mimed plays interrogate then the incipient staging and raise controversies about the comedian’s training. Undermined by the corporeal mime founded by Decroux’s rise, pantomime nevertheless constituted a critical resort for the stimulation of the scenic rhythm and image.
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Pages :
322 pages
Date de parution :
2008
Format :
16x24
Auteur :